juli |
De Kathedraal van Reims, Westkant, centrale poort rechter kant, ongeveer 1230 na Christus gemaakt. |
juli |
Er zijn wel engelen op deze reis. Je ziet ze niet. Je kent ze niet. Ze zien jou heel onverwacht in je strijd in het holst van je nacht. Een stukje uit het gedicht Engelen van Marinus van Den Berg, in zijn boek "Voor de laatste tijd, Samen werken aan een goede dood". |
juni |
De Volkskrant, Traject, 14 juni 2003 Wie hem wil leren kennen, richt zijn schreden aller- eerst naar de Dom waar in een zijbeuk aan een ketting de engel zweeft die van Barlach in 1927 de trekken kreeg van kunstenares Käthe Kollwitz. 'Maar niet bewust. Zonder dat ik er opuit was, kwam haar gezicht tevoor- schijn.' De engel moest de kerkbezoekers herinneren aan de oorlogsslachtoffers van '14-'18, maar een paar jaar later zagen de nazi's er entarte kunst in. Ze smolten het beeld om, vermoedlijk tot granaathulzen. Er bestond echter nog een gipsmodel waarvan huisvriend Bernhard Böhmer met vooruitziende blik een tweede beeld liet gieten dat hij samen met de mal tot 1945 op de Lüneburgerheide verstopte. Het tweede beeld werd aangekocht door de Keulse Antoniterkerk; in Güstrow hangt een derde afgietsel. Naar een verhaal uit de Volkskrant over Toeristisch Duitsland, waarbij de kunstenaar Ernst Barlach aangehaald wordt. Wie hier meer over wil lezen kan terecht bij de (duitstalige) website Dom Güstrow. Opvallend is wel dat in het hele verhaal verteld wordt over "Der Schwebende". Pas in de laatste regel komt de engel tevoorschijn: "Seit dem 8.März 1953 schwebt der Engel wieder im Dom." |
mei |
PZC, varia, 15 mei 2003 Ik heb ook geen enkele moeite om die beelden letter- lijk op te vatten: het zijn dan echte engelen, die daarnet aan kwamen vliegen en zojuist in de armen van die mannen zijn neergestreken. De rechter engel is doodmoe, vliegen is heel vermoeiend. Nog aandoen- lijker is de scène links. De zojuist opgevangen engel zegt: ben jij het? Ben jij het heus? Heel anders, maar ook onvergetelijk is de blik van het kind helemaal rechts. Voor haar is het heel gewoon, ze is er aan gewend, ze weet er alles van, je moet vooral niet denken dat ze er iets bovennatuur- lijks in ziet. Een paar jaar geleden is ze zelf ook nog engel geweest; daar is ze nu te groot voor. Rudy Koesbroek in de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC). Een mooie foto, met een mooie gedachtengang. |
Februari |
De Volkskrant, Beeldinstituut, 27 februari 2003 Reliëf uit het Paleis van Assurnasirpal II in Nimrud, voorstellende een gevleugelde genius met een arendskop. Daar een dergelijke genius behalve lamassu en sjedu ook kuribu wordt genoemd, denkt men aan verwantschap met de Bijbelse cherubs boven de Ark des Verbonds (Ex. 25:20). Uit: Prog. Dr. M. A. Beek, Atlas van het tweestromenland - overzicht over geschiedenis en beschaving van Mesopotamië van de steentijd tot de val van Babylon, 1960, Elsevier, Amsterdam, Brussel. Op het reliëf uit Nimrub, in huidig Irak, is een kuribu afgebeeld: een beschermgeest. Het bevindt zich in het British Museum in Londen. De gebruikte foto is afkomstig van het Museum of Fine Arts in Boston. De beschermgeest komt in vele mysterieën in vele landen voor, met steeds dezelfde associaties: vleugels, leven, boodschapper, en vandaar dat de link naar het begrip engel ook snel gemaakt is. De kuribu of cherubs als engel is zo vreemd ook niet. Zie ook het vervolgverhaal over de Genius. |