Cultuur & Media | 2 oktober 2008
Museum het Catharijneconvent in Utrecht staat de komende maanden compleet in het teken van de engel. Evelien Baks ziet dat de engel nergens zo leeft als in de beeldende kunst.
Want engelen bestaan niet
Ron - ‘Honeymoon Quiz’ - Brandsteder wist het
zeker, maar er zijn mensen die daar héél anders over denken. Ruim de helft
van de Amerikanen bijvoorbeeld is er heilig van overtuigd dat er een
beschermengeltje op hun schouders meereist, zo bleek onlangs uit een enquête
van een universiteit in Texas. Hoe het zit met nuchter Nederland is
onbekend, want onderzoek ontbreekt. Maar dat ook hier de engelencultus
hoogtij viert, weten ze in het Utrechtse Catharijneconvent ook zeker.
,,De engel is al tien jaar bezig aan zijn comeback,’’ beweren theoloog Twan
Geurts en conservator Tanja Kootte van het museum voor religie. Daarom staat
het Catharijneconvent vanaf deze herfst geheel in het teken van Allemaal
Engelen. Een tentoonstelling over de mens en de engel en vooral het contact
tussen beiden.
Want een engeltje op je schouder, wie wil dat nou niet? Zo’n lief gevleugeld
wezentje dat je behoedt voor ongelukken en andere ellende. Er zijn verhalen
bekend van mensen die zeker weten ooit heel even een engel te hebben gezien
of gehoord die hen kwam behoeden voor een aanrijding. De engel kan, zo
willen de verhalen, in iedere gedaante opdoemen (‘Man in
houthakkersoverhemd’), maar dat het hemelse wezen aanwezig was, daarover
wordt geen tegenspraak geduld.
Gelovig of niet: de engel bestaat. Als boodschapper van God, maar ook als
vreedzame kerstboomversiering. Engelen spreken als lieftallige verschijning
iedereen tot de verbeelding. Volkszanger nummer één Frans Bauer omarmt hem
(of is het haar?) in zijn liedjes, hij duikt op in de mode en in films en
laten we vooral de reclame niet vergeten. In een commercial voor Volkswagen
zoekt een engeltje wanhopig naar iets of iemand om te beschermen om zich
uiteindelijk te ontfermen over een eenzame Polo.
Maar het grootste platform heeft de goede engel door de eeuwen heen gevonden
in de beeldende kunst. Zowel bij de grote oude meesters als de beoefenaars
van volkskunst. In het depot van het Catharijneconvent liggen tienduizenden
devotieplaatjes waarin engelen een hoofdrol vertolken.
Ze duiken zowel in het christendom als in het joodse geloof en de islam op. Op
de tentoonstelling zijn voorbeelden te zien van 11de eeuwse handschriften
uit het oude Perzië waarin engeltjes voorkomen. ,,De mens heeft altijd
geloofd in het bestaan van de gevleugelde wezentjes. Ze vormen de verbinding
tussen boven en beneden, brengen boodschappen over en kunnen je helpen,’’
stellen Kootte en Geurts.
Volgens de Dikke van Dale gaat het om een onstoffelijke hemelgeest, een bode
of gezant van God. Maar altijd worden engelen geassocieerd met iets fijns.
Zoals de uitdrukking ‘Alsof er een engeltje op mijn tong pieste’, wat zoveel
wil zeggen als dat iets zeer lekker was. Wie het gevleugelde wezentje op
zijn schouder heeft zitten, heeft geluk of mazzel en wie een engelachtig
gezicht heeft, heeft iets lieftalligs of onschuldigs over zich.
,,De engel brengt voor veel mensen de hemel dichterbij,’’ constateert Twan
Geurts. Volgens de psychologe die hij in zijn boek opvoert beroert de engel
ons in de diepe lagen van onze ziel. Niet voor niets heeft iedereen wel een
idee over wat de engel is en hoe hij tot ons komt. Tanja Kootte: ,,Feit is
dat ze er altijd zijn. Maar wat het is? Een engel is geen mens, niet
materieel, maar kan zich wel als mens voordoen. Een engel is eigenlijk de
boodschapper uit de hemel die mensen komt vertellen wat ze moeten doen. Men
wilde iets om met boven te kunnen communiceren en heeft daarvoor de engel
uitgevonden. Meestal voorzien van vleugels, hoewel ze ook zonder bestaan.’’
Engelen duiken overal in de kunstgeschiedenis op. Abraham die drie engelen op
bezoek krijgt behoort tot de favoriete onderwerpen. Op het schilderij van
Arent de Gelder, dat voor de tentoonstelling is uitgeleend door Museum
Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, nodigt Abraham de engelen uit voor de
maaltijd. Drie gevleugelde wezentjes aan één tafel met Abraham. Lambert
Jacobs, een 17de eeuwse kunstenaar uit Friesland, laat in zijn werk evenwel
helemaal geen vleugels zien. Kootte: ,,Een uitzondering, want meestal zijn
ze wel gevleugeld.’’
In de loop der eeuwen verandert de positie van de engel in de kunst. Hij
onttrekt zich aan de leer van de kerk, gaat zijn eigen leven leiden. Een
beetje zoals het nu is. In deze tijd waarin meer aandacht lijkt te zijn voor
spiritualiteit dan voor de kerk, vullen mensen het beeld naar believen in.
Wat vijftien jaar geleden als kitsch, te sentimeneel, zou zijn beschouwd,
wordt nu breed omarmd.
Ook de hedendaagse kunstenaar omarmt de engel. Op vele manieren. Serieus,
aandoenlijk, humoristisch: ook anno 2008 is de engel nog altijd een
populaire speler. Fotograaf Erwin Olaf hulde zijn donkere engel niet lang
geleden in een Gucci-onderbroek en plakte hem twee enorme vleugels op zijn
schouders.
In het Catharijneconvent zijn eigentijdse engelen te zien van de kunstenaars
Dieuwke Spaans, Danne van Schoonhoven en Bernardien Sternheim. Op een foto
van Marc Mulders is een engel in een bloemhart te zien. Het is maar het
bewijs dat de engel voor eeuwig voortleeft.
Allemaal Engelen: van 4 oktober t/m 25 januari in Museum Catharijneconvent
in Utrecht.
Voor informatie over alle engelenactiviteiten: www.allemaalengelen.nl