Onze vader, zo begint het gebed van Jezus, het gebed van de Heer, zoals dit vaak genoemd wordt.
In de Aramese tekst begint dit gebed met abwûn, abwoen of abun, vergelijkbaar met het Hebreeuwse 'abinu' of 'avinu' en het Arabische 'abu'.
Onze vader, zoals Jezus het zegt in Marcus 14 vers 36:
"Abba, Vader, alles is mogelijk voor u".
Hier is abba het Aramese woord voor vader, maar eigenlijk het meer intiemere 'papa'.
De eerste woordjes van een Joods kindje in die dagen waren waarschijnlijk het Aramese imma en abba: "mama en papa".
Er gaan veel verhalen op internet en in boeken rond (bijvoobeeld "Gebeden van de kosmos" van Neil Douglas-Klotz)
met alternatieve vertalingen uit het 'oorspronkelijke' Aramees.
Hoewel een orignele Aramese brontekst tot nu toe nog niet gevonden is. Het levert wel leuke parafrasen op.
Alvadermoeder, Al-Ene, adem van alle leven, vader-moeder van het universum, bron van zijn, ademend leven.
Het zegt veel over het persoonlijke geloof van de verteller.
die in de hemelen zijt, in de hemel is.
d'bwaschmâja, shmaya (Aramees) en shameh (Hebreeuws) betekenen lucht, hemel.
God roept tot het gewelf 'hemel' (Genesis 1:8).
Dit is in onze taal niet alleen lucht en hemel,
maar ook de atmosfeer, de onzichtbare wereld waar God en de engelen leven.
De Hemel is geen plaats waar je ooit naartoe zult gaan, want je bent er al.
Waar Matteüs het heeft over het 'koninkrijk der hemelen' noemen de andere evangelisten dit het 'koninkrijk van God'.
Jesus zei, "Als je leiders je zeggen ‘Kijk, het koninkrijk God’s is in de hemel’, dan zullen de vogels van de hemel je voorgaan.
Als ze je zeggen, ‘Kijk het is in de zee’, dan zullen de vissen je voorgaan. Nee, het koninkrijk God’s is in jou en buiten jou."
Thomas 3
Vanuit Lucas (17:20, 21) zegt Jezus: "het koninkrijk van God komt niet waarneembaar en ze zullen níet zeggen:
zie, hier!, of: daar!,
want zie, het koninkrijk Gods
is onder u!
In het Grieks staat hier entos humôn, binnenin jullie, in jou.
U naam worde geheiligd. 'De een riep tot de ander en zei:
heilig, heilig, heilig is de Ene' (Jesaja 6:3).
Het zijn de serafs, de vurige engelen die dit in de hemelen zeggen.
Het is ook een oproep in het oude testament naar de mens: 'heiligt u en weest heiligen,
want heilig ben ik'.
Heilig zijn is dan toegewijd zijn aan God, apart gezet.
Of zoals Leviticus vervolgt: 'besmet uw zielen dus niet
met al dat gewemel
dat rondkruipt over de aarde!' (Leviticus 11:44).
De theoloog, filosoof en kerkvader Augustinus van Hippo vertelde het zo:
'Wat je smeekt, is dat datgene wat altijd heilig is in zichzelf, ook mag worden geheiligd in jou.'
'als zij tot mij zeggen: wat is zijn naam?,
wat moet ik dan tot hen zeggen?
Dan zegt God tot Mozes:
ik zal er zijn, zoals ik er ben!' (Exodus 3:13,14).
Uw koninkrijk kome. Het is de blijde boodschap van Jezus:
'bekeert u,-
want genaderd is
het koninkrijk der hemelen!'
Matteüs 4:17
Zoals al eerder beschreven: 'het koningschap
zal dat van de Ene wezen.'
Obadja 1:21
Bram Moerland vertaalt het zo: 'Vestig uw rijk van eenheid nu.
uw enige verlangen handelt dan samen met het onze.'
Uw wil geschiede. C.S. Lewis heeft eens geschreven:
‘Er zijn uiteindelijk maar twee soorten mensen:
degenen die tegen God zeggen: “uw wil geschiede” en degenen tot wie God zegt: “uw wil geschiede”’.
Het tekent de moeite die mensen hebben met deze zin. Want wat is de wil van God?
Het is Jezus zelf die dit voor zijn kruisiging tegen God Zegt:
'mijn Vader, als het niet mogelijk is
dat hij voorbijgaat
zonder dat ik hem drink:
uw wil geschiede!'
Matteüs 26:42
Zo maar wat termen ter associatie:
Acceptatie, het opgeven van je verzet.
Tot overgave komen.
Als je in dit ogenblik geheel aanwezig bent met wat er is dan wordt dit ogenblik een verlicht moment.
gelijk in de Hemel alzo ook op de aarde..
Eeuwen lang werd door de farao’s en priesters van Egypte geleerd aan de mensen dat de natuurwet ‘zo boven, zo beneden, zo binnen, zo buiten’ een leidraad is voor groei en ontwikkeling.
Het is een oude universele wet:
"Zo boven, zo beneden, zo binnen, zo buiten, zo het universum, zo de ziel, zo in de hemel, zo ook op aarde."
Het "Onze Vader" is zorgvuldig opgebouwd. drie beden rond het woord "Uw", die door de tussenzin "gelijk in de hemel, zo ook op aarde" worden verbonden met de drie beden rond het woord "ons".
Vader over ons in de hemelen, geheiligd worde uw naam; kome úw koninkrijk, geschiede úw wil als in de hemel ook op de aarde, ons nodige brood, geef ons dat vandaag; en vergeef ons onze schulden, zoals wij ook vergeven hebben wie ons iets schuldig zijn; en breng ons niet in beproeving, maar ontruk ons aan het boze! Matteüs 6:9-13 |
Vader, uw naam worde geheiligd, uw koninkrijk kome!- ons nodige brood, geef ons dat dagelijks; en vergeef ons onze zonden, want ook zelf vergeven we al wie in de schuld staat bij ons; en breng ons niet in beproeving! Lucas 11:2-4 |
Alle Bijbelverwijzingen op deze pagina komen uit de
Naardense Bijbel.
Andere verwijzingen: